Ahmed Avni Konuk (1868 - 19.3.1938)
Kadı Alî-zâde İbrâhim Efendi’nin oğlu balmumu taciri Mûsâ Kâzım Efendi ile tacir Buhârâlı Hâfız Mustafa Efendi’nin kızı Fatma Zehrâ Hanım’ın oğludur. 1868 [1285 H] yılında İstanbul’da doğdu. 9-10 yaşlarında iken babasını ve birkaç ay sonra annesini kaybetti. Öksüz kaldığı zaman mahalle mektebini (ilkokul) bitirmiş, bu yıllarda hıfzını bitirerek “hâfız” olmuş ve Galata rüşdîyesine (ortaokul) gidiyordu. 1884 [1301 H]’de Dârüşşafaka’nın üçüncü sınıfına imtahanla kaydoldu, 6 yıl okuyup 1890 [1307 H]’da bitirdi ve şehâdetnâme aldı. Aynı yıl, padişah II. Abdülhamid’in emri ile yirmi bir yaşında “İttihat Postahanesi”nin Galata’da bulunan “Müdüriyet Kalemi Kâtipliği”ne 400 kuruş maaş ile atandı.
1898’de Mekteb-i Hukuk-i Şâhâne’yi birincilikle bitirdi. 1909 [1327 H]’da “Posta Mesalih Müdürlüğü”ne getirildi ve I. Dünya Savaşı sonuna kadar, işgal yıllarında da bu görevini yaptı. 1922’de İstanbul’da kalmak şartı ile, Ankara hükûmetinin Posta umum müdür muavini oldu ve 8 yıl bu görevde kaldı. 1 Eylül 1930’da umum müdürlük hukuk müşaviri oldu. İsteği üzerine 1933 yılında emekli oldu. Posta ve Telgraf Yüksek Mektebi ile Yüksek Mühendis Mektebi’nde (Teknik Üniversite) uzun yıllar postacılık kürsüsünü işgal etti. 19 Mart 1938 [17 Muharrem 1357] tarihinde vefat ederek Merkezefendi mezarlığında toprağa verildi. İbnülemin’in belirttiğine göre “Mülevvence hafif, siyah bıyıklı, za’if, orta boylu, biraz öne mail, halîm, müeddeb, gayretli, kıymetli bir zât idi”. (İnal, s. 41).
Öğrenimi ve Mûsikî Hayatı
1911’de ölen Selânikli Es’ad Dede’den Mesnevî okudu, Farsça öğrendi ve icâzet aldı. Arapça, Farsça ve Fransızca’yı mükemmel biliyordu. Mûsikî hayatı Dârüşşafaka’ya girişi ile, Hoca Zekâî Dede Efendi’den (1825-1897) ders almasıyla başladı. Kirâmî Efendi’den de meşk etti. Gençliğinde Zekâî Efendi’nin talebesi olarak birkaç yıl, yakın arkadaşları Dr. Subhi Ezgi ve Rauf Yektâ Bey’le beraber çalışmışlardır. Konservatuar’ın yayınladığı Âyîn’lerin birkısmının güftesini Türkçe’ye çevirmişti. Rûşen Ferit Kam’ın ifadesiyle “...Mevlevîlik tarîkatına girmiş, buradan aldığı feyizle tasavvuf, şiir, mûsikî gibi birbirine sıkı sıkıya bağlı irfan ve sanat yollarının hakikî ve samimî bir yolcusu olmuştu” (Özalp, s.33).
Konuk, çok büyük bir tasavvuf bilginidir. 31 adet tasavvufî eseri bulunmaktadır ve 3 basılmış eseri Konya Müzesi kütüphânesindedir. Eserlerinden bazılarının listesi aşağıda verilmiştir:
· Mesnevî tercümesi ve şerhi; Mesnevî’ye yapılmış tercümelerin en büyüğüdür (36 cilt ve 7534 sayfa). Bu eser, Mesnevî’ye yapılmış son şerhtir (Gölpınarlı, s. 145).
· Hz. Mevlânâ’nın Fîh-i mâ fih’inin Farsça’dan çevirisi.
· Muhyiddin İbni’l Arabî’nin Fusûsü’l Hikem’inin ve gene onun Et-Tedbîrâtu’l-İlâhîye’sinin Arapça’dan tercüme ve şerhleri.
· Fahrüddîn ‘Irâqî’nin Leme’ât’ının Arapça’dan tercümesi .
· Ahmed oğlu Ferîdûn’un Risâle-i Sipehsâlâr’ını Farsça’dan tercüme ederek “Menâkib-i Hazret-i Mevlânâ Celâleddin Rûmî” adıyla Türkçe’ye tercümesi (Basım İst. 1331) (Gölpınarlı, s. 14).
Ahmed Avni Konuk, ayrıca elimizdeki en iyi güfte mecmualarından birisi olan Hânende’nin toparlayıcısıdır; bu eser 1899 [1317 H] yılında İstanbul Mahmudbey Matbaası’nda basılmıştır. 720 + 38 (fihrist) + 8 (bestekâr resimleri) = 766 büyük sayfa ve çift sütunludur. Başında kısa nazarî bilgi, 95 makamdan da 2706 parça eserin güftesi vardır.
1890 [1306 H] yılında bestelediği Karcığar-Yürük Aksak şarkısı ilk bestesidir. Konuk’un bilinen eserleri toplam 41 parçadır: 3 Mevlevî Âyîn’i, 1 Kâr-ı Nâtık, 3 Kâr, 8 Beste, 5 Ağır ve 5 Yürük Semâî ile 16 şarkı. Dilkeşîde ve Bend-i Hisâr makamlarını terkîb etmiş, Dilkeşîde ve Râhatu’l-Ervâh makamlarından da birer klâsik fasıl bestelemiştir. 119 makamlı Kâr-ı Nâtık’ı, günümüzde kullanılmayan makamları da içeren ve sırasıyla Devr-i Revân, Düyek, Müsemmen, Ağır Aksak, Yürük Semâî, Ağır Evfer, Aksak Semâî ve Yürük Semâî usûlleri ile bestelenen önemli bir eserdir. Önemli bir özelliği ise artık kullanılmayan makam ve usûlleri edvâr kitaplarındaki tariflerine göre yeniden ele alıp kullanmasıdır. Bestekârın tüm eserlerinin listesi aşağıda verilmiştir (Öztuna, s. 454):
+ No. + Makam + Form + Usûl + Güfte (k: kendisinin)
1 Bûselik-Aşîran Mevlevî Âyîni Çeşitli Men âşıkı aşkı o şûde âşık-ı men
2 Rûy-i Irak Mevlevî Âyîni Çeşitli Ey derâ verde cihanrâ zîrî pâ
3 Dilkeşîde Mevlevî Âyîni Çeşitli Şâhâ zi kerem ber meni derviş niger
4 Rast (Çeşitli) Kâr-ı Nâtık Çeşitli Kavli de kaddi gibi rast olsa ger ol mehveşin
5 Hicaz Kâr-ı Şevk-ı Hayâl Fer Şevk-ı hayâlinle münbasid oldum (k)
6 Sûzidil Kâr (Mersiye) Hafif Ey bülbül-i hoş-nevâ, hamûş ol (k)
7 Şehnâz Kâr-ı Murassâ Hezec
8 Dilkeşîde I. Beste Zencîr Cemâl-i dilkeşini âftâba benzettim (k)
9 Dilkeşîde II. Beste Lenk-fâhte Dil, zülfüne bend oldu ey gonca-dehânım, gel (k)
10 Dilkeşîde Ağır Semâî Aksak Semâî Yine bir âh ederek gülşeni hâşâk edelim (k)
11 Dilkeşîde Yürük Semâî Yürük Semâî Âh-î seherim nâle-i bülbül gibi dil-sûz
12 Râhatu’l-Ervâh I. Beste Hezec Fikrimde hayâlin güzelim, şîve-nümâdır
13 Râhatu’l-Ervâh II. Beste Darb-ı Türkî Nûr-i hattın sevdiğim her bir hayâle can verir
14 Râhatu’l-Ervâh Ağır Semâî Aksak Semâî
15 Râhatu’l-Ervâh Yürük Semâî Yürük Semâî
16 Acemaşîran Beste Berefşan Ey nihâl-i işve, meftûn-î cemâlindir gönül
17 Acemaşîran Ağır Semâî Aksak Semâî Gönül fikr-i visâlinle neş’eden kaldı
18 Acemaşîran Yürük Semâî Yürük Semâî Ey gonca senin derdin ile âh ederim ben
19 Dilkeşhâveran Beste
20 Dilkeşhâveran Ağır Semâî Sengin Semâî Aşkınla gönül bülbül-i şûrîde-ser oldu
21 Araban II. Beste Lenk-fâhte Ey nev-nihâl-i işve, aşkınla kârım efgān
22 Araban Yürük Semâî Yürük Semâî Uşşâka nâzı ol güzelin bir edâsıdır
23 Bayatîarabanbûs. II. Beste Lenk-fâhte Gönülde şevk-ı nihânım, tenimde cânımsın
24 Bayatîarabanbûs. Yürük Semâî Yürük Semâî Şîve-kârım gözlerinî bûsa bedel
25 Kürdîlihicazkâr Ağır Semâî Aksak Semâî Amân ey sâki-î gül çehre, derdim var
26 Bestenigâr Şarkı Ağır Aksak Nevbahâr oldu, hırâm eyler nihâlân-î çemen
27 Bestenigâr Şarkı Aksak Bakma mahzûnâne rûy-î zerdime
28 Bestenigâr Şarkı Sofyan Dil meyl ederek zülf-i perîşânına cânâ
29 Muhayyer Şarkı Sengin Semâî Dil hânesinî yıktı o mestâne nigâhın
30 Muhayyer Şarkı Düyek Firkat-î hicrinle sînem dağlarım
31 Araban Şarkı Yürük Aksak Elimde sâgar, ah pertev-nisârım
32 Arazbar Şarkı Ağır Düyek Senin aşkınla çâk oldum
33 Dilkeşîde Şarkı Ağır Aksak Sevdiğim lûtfunla oldum haste-dil
34 Hüzzam Şarkı Orta Aksak Neş’e-î zevk-î dilim, ah câm-ı ihsânındadır
35 Karcığar Şarkı Yürük Aksak Ey dilber-î şen, sevdim senî ben
36 Sipihr Şarkı Düyek Bilmem senî cânâ nesin
37 Sûzidil Şarkı Devr-i Hindî Mest-i nâzım, serzenişlerdir gamım efsûn eden
38 Sûznâk Şarkı Curcuna Gönül Ferhad gibî efkâra daldı
39 Şehnâz-Bûselik Şarkı Aksak Ey gül-î nev-restem üzme bendenî bin nâz ile
40 Şevkıdil Şarkı Aksak Oldu gönlüm şimdi şem’î hüsnünün pervânesi
41 Mâye Şarkı Aksak Zann edersin ki mensubdur dîdeme
Resim 1 - Ahmed Avni Konuk (Özalp, s. 33)
Bestelediği eserlerin bir kısmının güftelerini kendisinin yazmış olması, üstâdın bu vâdideki kabiliyetini bir göstergesidir. Örneğin son eseri olan Hicaz Kâr-ı Şevk-ı Hayâl’in güftesi:
Şevk-i hayâlinle münbasîd oldum Rûh-i revânımdan zevk ile doldum
Raks ü terennüm hâl-i dilimdir Hâr-ı gâm-ı dilden şevk ile buldum
Doldur getir ey sâkî zehr-i gama tiryâkî Çal sazını ey mutrıb, âlem kimedir bâkî Açtı güller jâleler doldu zîbâ lâleler Bûy-i gülşen mâhitâbın nurunu ta’tîr eder Sevdiğim bak bu letâfet cenneti tasvîr eder
ve hocası Zekâî Dede’nin vefâtı üzerine yazdığı ve Sûzidil makamından Kâr olarak bestelediği güfte:
Ey bülbül-i hoş-nevâ, hamûş ol V’ey kalb-i hazîn, zehir-nûş ol Üstâd-ı hüner Zekâî gitti Ey bank-i âdem, sürûd-gûş ol Avnî dil-i zâre teliyet yok Ey eşk-i dü dîde, pür-hurûş ol
Resim 2- 1930'lu yılllar - Ayaktakilerden ortadaki Neyzen Emin Yazıcı; sağdaki Antep'li neyzen Dr. Emin Kılıç Kale. Oturanlardan ortadaki Ahmed Avni Konuk. (Musiki Mecmuası, Sayı: 462, s.63, Ekim 1998)
Kaynaklar: Gölpınarlı, Abdülbâkî. Mevlânâ’dan sonra Mevlevîlik, İnkilâp ve Aka, İstanbul, 1983, s.14, 145. İnal, İbnülemin Mahmud Kemâl. Hoş Sadâ, İş Bankası Yay., İstanbul, 1958, s. 40 - 41. Özalp, Nazmi. Türk Musikisi Tarihi - Derleme, TRT Yay., Ankara, 1986, c. I, s.33 - 34. Öztuna, Yılmaz. Büyük Türk Mûsikîsi Ansiklopedisi, Kültür Bak. Yay., Ankara, 1990, s. 453 - 454.
Hazırlayan: Tolga Bektaş
|